Kontoret: +45 20 80 14 50 Mandag, torsdag og fredag fra kl. 08:00 til kl. 12:00 info@frivilligcenterlemvig.dk
Menu
7 typer frivillige

Hvilken type er dine frivillige?

Motivation af sine frivillige er et stort fokuspunkt for de fleste foreninger. Men hvordan gøres det bedst?

Bogen "Den Nye Frivillighed" af Ellen-Margrethe Dahl-Gren opdeler frivillige i 7 typer. Bogen tager udgangspunkt i unge frivillige, men kan sagtens overføres på alle frivillige. Det vigtigste i tilgangen er, at frivillige er forskellige.

De 7 frivilligtyper er:

  • Den sociale
  • Lederen
  • Den altruistiske
  • Den ambitiøse
  • Den materialistiske
  • Den identitetssøgende
  • Den interessebetonede

Der er udviklet et interviewværktøj til at bestemme, hvilken type frivillig man er. Hent værktøjet her!

Nedenfor kan du læse, hvordan de 7 typer motiveres og ledes:

Den sociale

Motiveres af:

  • Samværet med andre - enten om sagen/interessen eller relationerne
  • Stabilitet i kredsen af frivillige

Sådan ledes den sociale:

  • Skab rum for sociale aktiviteter i og uden for det frivillige arbejde
  • Hav fokus på fællesskabet og forholdet i frivilliggruppen
  • Pas på: At de frivillige ikke kun er interesserede i at hygge sig. De skal også udføre deres opgaver

Lederen

Motiveres af:

  • At få tildelt ansvar
  • At lede andre frivillige
  • Øget indflydelse i foreningen

Sådan leder du ledertypen:

  • Tildel ansvar - og anerkend resultaterne
  • Giv mulighed for, at den frivillige kan løbe med bolden selv og iværksætte egne initiativer
  • Pas på: Motivation og kompetencer skal hænge sammen. Ikke alle har kompetencerne til at lede andre!

Den altruistiske

Motiveres af:

  • Primært af sagen eller
  • Af at gøre en forskel for brugerne eller
  • Af at gøre en forskel for de øvrige frivillige
  • At udenforstående også anerkender foreningens sag

Sådan leder du den altruistiske type:

  • Gør formålet synligt for den frivillige
  • Sæt delmål og husk at fejre resultaterne. Inddrag den frivillige i udvikling af tiltag og målsætninger
  • På pas: Hvis målet er svært realisérbart, kan det komme til at virke håbløst for den frivillige

Den ambitiøse

Motiveres af:

  • Opnår nye og udvikler eksisterende kompetencer, der kan bruges i andre sammenhænge
  • Forbedret CV
  • Professionelt netværk, der kan åbne døre
  • Når ens kompetencer er særligt efterspurgte

Sådan leder du den ambitiøse type:

  • Tydeliggør mulighederne for kompetenceopbygning, kurser mv.
  • Vær tydelig i forhold til, hvordan og hvornår de kan få en anbefaling
  • Pas på: Ønsker du at fastholde den ambitiøse type over længere tid, skal du være særligt opmærksom på, hvordan du finder andre faktorer, som motiverer den frivillige

Den materialistiske

Motiveres af:

  • At få noget helt konkret til gengæld for sit frivillige engagement (koncerter, rabatter, merchandise, mad mv.)
  • Findes typisk i foreninger uden humanitære formål

Sådan leder du den materialistiske type:

  • Giv den frivillige veldefinerede opgaver og roller
  • Tydeliggør som leder, hvad der forventes, og hvad de får tildelt
  • Pas på: Relationen til organisationen er ofte uforpligtigende og kortvarig, så opgaverne skal passe til denne type relation

Den identitetssøgende

Motiveres af:

  • At kunne sætte sig selv i forbindelse med foreningen (kunne profilere sig selv positivt igennem foreningen)
  • Hvis man er født ind i foreningen (identitetsforstærkende)
  • At få lov at fortælle om foreningen (med stolthed)

Sådan leder du den identitetssøgende type:

  • Tilbyd aktiviteter og et brand, som den frivillige ønsker at identificere sig med
  • Giv den frivillige mulighed for at bruge organisationens brand udadtil og forbinde sig selv med organisationen
  • Pas på: At brandet ikke bliver vigtigere end sagen og opgaverne i organisationen

Den interessebetonede

Motiveres af:

  • En særlig interesse for den sag, der arbejdes for eller for specifikke opgaver

Sådan leder du den interessebetonede type:

  • Giv den frivillige mulighed for selv at vælge, hvilke projekter eller opgaver han eller hun ønsker at varetage
  • Giv den frivillige mulighed foraselv at starte små projekter op
  • Pas på: Der kan være opgaver, som er svære at få løst, hvis de frivillige helt frit vælger, hvilke opgaver de ønsker at løse