Hvilken type er dine frivillige?
Motivation af sine frivillige er et stort fokuspunkt for de fleste foreninger. Men hvordan gøres det bedst?
Bogen "Den Nye Frivillighed" af Ellen-Margrethe Dahl-Gren opdeler frivillige i 7 typer. Bogen tager udgangspunkt i unge frivillige, men kan sagtens overføres på alle frivillige. Det vigtigste i tilgangen er, at frivillige er forskellige.
De 7 frivilligtyper er:
- Den sociale
- Lederen
- Den altruistiske
- Den ambitiøse
- Den materialistiske
- Den identitetssøgende
- Den interessebetonede
Der er udviklet et interviewværktøj til at bestemme, hvilken type frivillig man er. Hent værktøjet her!
Nedenfor kan du læse, hvordan de 7 typer motiveres og ledes:
Den sociale
Motiveres af:
- Samværet med andre - enten om sagen/interessen eller relationerne
- Stabilitet i kredsen af frivillige
Sådan ledes den sociale:
- Skab rum for sociale aktiviteter i og uden for det frivillige arbejde
- Hav fokus på fællesskabet og forholdet i frivilliggruppen
- Pas på: At de frivillige ikke kun er interesserede i at hygge sig. De skal også udføre deres opgaver
Lederen
Motiveres af:
- At få tildelt ansvar
- At lede andre frivillige
- Øget indflydelse i foreningen
Sådan leder du ledertypen:
- Tildel ansvar - og anerkend resultaterne
- Giv mulighed for, at den frivillige kan løbe med bolden selv og iværksætte egne initiativer
- Pas på: Motivation og kompetencer skal hænge sammen. Ikke alle har kompetencerne til at lede andre!
Den altruistiske
Motiveres af:
- Primært af sagen eller
- Af at gøre en forskel for brugerne eller
- Af at gøre en forskel for de øvrige frivillige
- At udenforstående også anerkender foreningens sag
Sådan leder du den altruistiske type:
- Gør formålet synligt for den frivillige
- Sæt delmål og husk at fejre resultaterne. Inddrag den frivillige i udvikling af tiltag og målsætninger
- På pas: Hvis målet er svært realisérbart, kan det komme til at virke håbløst for den frivillige
Den ambitiøse
Motiveres af:
- Opnår nye og udvikler eksisterende kompetencer, der kan bruges i andre sammenhænge
- Forbedret CV
- Professionelt netværk, der kan åbne døre
- Når ens kompetencer er særligt efterspurgte
Sådan leder du den ambitiøse type:
- Tydeliggør mulighederne for kompetenceopbygning, kurser mv.
- Vær tydelig i forhold til, hvordan og hvornår de kan få en anbefaling
- Pas på: Ønsker du at fastholde den ambitiøse type over længere tid, skal du være særligt opmærksom på, hvordan du finder andre faktorer, som motiverer den frivillige
Den materialistiske
Motiveres af:
- At få noget helt konkret til gengæld for sit frivillige engagement (koncerter, rabatter, merchandise, mad mv.)
- Findes typisk i foreninger uden humanitære formål
Sådan leder du den materialistiske type:
- Giv den frivillige veldefinerede opgaver og roller
- Tydeliggør som leder, hvad der forventes, og hvad de får tildelt
- Pas på: Relationen til organisationen er ofte uforpligtigende og kortvarig, så opgaverne skal passe til denne type relation
Den identitetssøgende
Motiveres af:
- At kunne sætte sig selv i forbindelse med foreningen (kunne profilere sig selv positivt igennem foreningen)
- Hvis man er født ind i foreningen (identitetsforstærkende)
- At få lov at fortælle om foreningen (med stolthed)
Sådan leder du den identitetssøgende type:
- Tilbyd aktiviteter og et brand, som den frivillige ønsker at identificere sig med
- Giv den frivillige mulighed for at bruge organisationens brand udadtil og forbinde sig selv med organisationen
- Pas på: At brandet ikke bliver vigtigere end sagen og opgaverne i organisationen
Den interessebetonede
Motiveres af:
- En særlig interesse for den sag, der arbejdes for eller for specifikke opgaver
Sådan leder du den interessebetonede type:
- Giv den frivillige mulighed for selv at vælge, hvilke projekter eller opgaver han eller hun ønsker at varetage
- Giv den frivillige mulighed foraselv at starte små projekter op
- Pas på: Der kan være opgaver, som er svære at få løst, hvis de frivillige helt frit vælger, hvilke opgaver de ønsker at løse